-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3696 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

چگونگي انجام فريضة امر به معروف و نهي از منكر و تفاوتهاي نحوة عمل به اين فريضه در محيط اجتماع و دانشگاه را بيان فرماييد.



فقهاء بزرگوار در نحوة امر به معروف و نهي از منكر مراتبي را قائل شدهاند كه اين مراتب كلي است و فرقي بين مكانهاي مختلف از اين جهت نيست ولكن به اعتبار شرايط خاص ممكن است يك مرتبه تأثير بيشتري داشته باشد و يا شيوة خاصي مؤثرتر واقع شود، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سؤال اينكه بهترين شيوة بر خورد با منكرات چيست ميفرمايند: بستگي به اين دارد كه چه كسي بخواهد برخورد كند، اگر شما بخواهيد برخورد كنيد زبان است ـ تعجب نكنيد تأثير امر به معروف و نهي از منكر زباني است ـ اگر انجام بگيرد ـ از تأثيرات مثبت پولادين حكومتها بيشتر است. من چند سال است كه گفتهام امر به معروف و نهي ازمنكر. البته عدهاي اين كار را ميكنند؛ اما همه نميكنند. همه تجربه نميكنند، ميگويند آقا چرا اثر نميكند؛ تجربه كنيد. منكري را كه ديديد، با زبان تذكر دهيد. اصلاً لازم هم نيست زبان گزنده باشد و يا شما براي رفع آن منكر سخنراني بكنيد؛ يك كلمه بگوييد: آقا! خانم! برادر! اين منكر است. شما بگوييد، نفر دوم بگويد، نفر سوم بگويد، نفر دهم بگويد، نفر پنجاهم بگويد؛ كي ميتواند منكر را ادامه بدهد؟

البته به شما بگويم عزيزان من! منكر را بايد بشناسيد. چيزهايي ممكن است به نظر بعضي منكر بيايد؛ در حالي كه منكر نباشد. بايد معروف و منكر را بشناسيد. واقعاً بايد بدانيد اين منكر است بعضي گفتهاند كه بايد احتمال تأثير و جود داشته باشد. من ميگويم احتمال تأثير همه جا قطعي است؛ مگر در نزد حكومتهاي قلدر، قدرتمندها و سلاطين. آنها يند كه البته حرف حساب به گوششان فرو نميرود و اثر نميكند؛ اما براي مردم چرا. براي مردم، حرف اثر دارد. بنابراين، پاسخ من اين شد كه بهترين روش براي شما كه از من سؤال كرديد زبان است.

حضرت امام خميني( هم تأكيد بر آن داشتهو ميفرمايند: از بزرگترين مصاديق امر به معروف و نهي از منكر و شريفترين و دقيقترين و شديدترين آنها از نظر تأثير و دلنشينترين آنها ـ آن امر به معروف و نهي از منكري است كه از شخصي صادر شود كه خود لباس معروف چه واجب و چه مستحب را به تن كرده باشد و از منكر بلكه مكروه دور باشد (يعني خود، عامل به معروف و تارك منكر باشد) وكسي باشد كه به اخلاق انبياء و اهل معنويت آراسته باشد و از اخلاق نادانان و اهل دنيا بدور باشد تا با عمل و روش و اخلاقش آمر و ناهي باشد و مردم به او اقتدا كنند.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.